Szkoła Podstawowa nr 3 

 im. 1 Pułku Ułanów Krechowieckich w Augustowie

   

Zajęcia socjoterapeutyczne

Socjoterapia to specjalistyczne zajęcia ukierunkowane na eliminowanie lub na zmniejszenie poziomu zaburzeń zachowania u dzieci i młodzieży. Socjoterapia jest formą pomocy adresowaną do dzieci i młodych ludzi w okresie dorastania, borykających się z problemami osobistymi i trudnościami życiowymi.

Zajęcia socjoterapeutyczne adresowane są do dzieci: z zaburzeniami zachowania, nadpobudliwością, agresją, zahamowaniem, niską samooceną, nieśmiałych, mających problemy szkolne wynikające z parcjalnych deficytów bądź z zaniedbania środowiska.

 1. Założenia programu

Program zajęć socjoterapeutycznych jest formą pomocy psychologiczno – pedagogicznej adresowaną do dzieci z zaburzeniami zachowania i zaburzeniami emocjonalnymi.  Zaburzenia te zakłócają proces socjalizacji, utrudniają rozwój osobisty i społeczny dzieci,  powodują i nasilają trudności szkolne.

Istotą programu socjoterapeutycznego jest realizacja celów:

  • terapeutycznych - dostarczanie wzorców zachowań pożądanych umożliwiających wypróbowanie i wyćwiczenie tych zachowań oraz odreagowanie napięć emocjonalnych,
  • edukacyjnych -  zapoznanie z zagadnieniami, które ułatwiają funkcjonowanie społeczne dzieci i radzenie sobie z problemami, umiejętność rozwiązywania konfliktów, rozpoznawania i nazywania emocji, pełnienia ról społecznych.  poznawanie swoich mocnych stron itp.,
  • rozwojowych -  zaspokajanie potrzeb związanych  z etapem  rozwojowym dzieci w młodszym wieku szkolnym: potrzeby aktywności ruchowej, zabawy, ciekawości poznawczej, kontaktów z rówieśnikami.

2. Struktura zajęć socjoterapeutycznych

 Zajęcia socjoterapeutyczne tworzą dynamiczną całość, na którą składają się określone etapy pracy z grupą:

  • Pierwszy etap -  okres powstawania grupy.
  • Właściwy etap pracy z grupą - realizacja celów terapeutycznych, edukacyjnych i rozwojowych.
  • Ostatni etap pracy z grupą -  przygotowanie do zakończenia jej funkcjonowania.

 Poszczególne zajęcia mają swoją strukturę i formę, w której wyodrębnia się:

  • rytualne powitanie, podzielenie się informacjami na temat wydarzeń między zajęciami lub na temat aktualnego stanu emocjonalnego uczestników zajęć;
  • gry i zabawy wyciszające lub energetyzujące (zależnie od nastroju grupy i jej energii);
  • gry i ćwiczenia stwarzające sytuacje psychokorekcyjne, edukacyjne lub rozwojowe służące aktywnemu nabywaniu doświadczeń emocjonalnych i poznawczych;
  • omówienie (podsumowanie) każdego ćwiczenia;
  • rytualne zakończenie zajęć.

 3. Cele programu:

 Cel główny:

  •  poprawa społecznego i emocjonalnego funkcjonowania dzieci i nauka nowych umiejętności.

Cele szczegółowe:

  • nauka umiejętności wspólnej zabawy i współpracy,
  • uczenie postaw wzajemnego szacunku,
  • nauka rozpoznawania i wyrażania emocji,
  • nabycie umiejętności  rozwiązywania konfliktów w domu i w szkole,
  • stworzenie możliwości odreagowania napięć oraz wyzwalania emocji,
  • rozwijanie zdolności akceptacji siebie i innych oraz empatii,
  • poznawanie przez dzieci swoich mocnych stron, budowanie pozytywnego obrazu siebie,
  • nabycie umiejętności nieagresywnego  sposobu  rozwiązywania problemów  interpersonalnych,
  • poznanie przez dzieci metod radzenia sobie ze stresem.

 4. Treści programu:

  • Integracja
  • Wzajemne poznanie
  • Budowanie pozytywnej samooceny
  • Role społeczne
  • Uczucia
  • Empatia
  • Skuteczna komunikacja
  • Rozwiązywanie konfliktów
  • Radzenie sobie ze stresem

 6. Metody pracy:

  • praca  w  kręgu – umożliwia  wszystkim  uczestnikom  grupy  bezpośredni  kontakt  wzrokowy,  sprzyja  nawiązywaniu  kontaktu  emocjonalnego,
  • rundka – pozwala na dzielenie się z innymi swoimi doświadczeniami,
  • „burza  mózgów” – aktywizuje  grupę  i  wyzwala  jej  potencjał  twórczy,  służy  tworzeniu  pomysłów  na  rozwiązanie  określonego  problemu,
  • rysunki  i  prace  plastyczne – pozwala przekazać dzieciom, które mają trudności z werbalizacją wiedzy o świecie oraz stosunku emocjonalnego do jego elementów,
  • inscenizacje,  odgrywanie  scenek – umożliwia  wczucie  się  w  sytuację  innej  osoby  i  jej  zrozumienie,  poruszenie  ważnego problemu,  odreagowanie  emocjonalne  ze  zwrotną  informacją  od  uczestników grupy;
  • zabawa  – uwalnia  dzieci od  negatywnych  przeżyć,  służy  relaksowi  i  wprowadzeniu  dobrego  nastroju,  podnosi  energię  grupy,  sprzyja  integracji ;
  • gry psychologiczne – wprowadzają do grupy nową sytuację, w której uczestnicy zajęć zdobywają  nowe doświadczenia, kończą się  omówieniem.

 7. Forma realizacji programu

Program zajęć socjoterapeutycznych obejmuje spotkania prowadzone raz w tygodniu w wymiarze 1 godziny lekcyjnej.  Zajęcia realizowane są w trzech grupach:

I GRUPA – uczniowie klas I, II, III SP
II GRUPA – uczniowie klas IV, V, VI, VII SP
III GRUPA – uczniowie klas II i III Gim.

8. Założone efekty zajęć socjoterapeutycznych:

  • zdobycie przez dzieci pozytywnych doświadczeń w grupie,
  • zintegrowanie uczestników,
  • stworzenie możliwości odreagowania emocji i napięć,
  • zdobycie przez dzieci umiejętności społecznych, tj.: autoprezentacji, nawiązywania kontaktów, empatii, mówienia „nie”, wyrażania własnego zdania, zdolności wykorzystania swoich mocnych stron, rozumienia i nazywania przeżywanych uczuć, konstruktywnego radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych.

 Jarosław Zyskowski

 

   
© ZSS Augustów