Projekt "Kreatywny Nauczyciel Przyszłości"- program FERS

Kategoria: KREATYWNY NAUCZYCIEL PRZYSZŁOŚCI
Opublikowano: poniedziałek, 30, grudzień 2024 18:50
Super User
Odsłony: 181

 

Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 2 w Augustowie
realizuje projekt „Kreatywny Nauczyciel Przyszłości”

Dofinansowanie projektu z UE:

200 949,84 PLN

 

   Uprzejmie informujemy, iż Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 2 w Augustowie otrzymał wsparcie Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji na realizację projektu „Kreatywny Nauczyciel Przyszłości”, którego celem jest podniesienie kompetencji językowych i metodycznych z zakresu pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 17 pracowników kadry pedagogicznej naszej szkoły. Projekt realizowany będzie w ramach Akcji 1 sektora Edukacja Szkolna programu Erasmus+ konkurs 2024 i otrzymał dofinansowanie z projektu Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+.

Numer wniosku: 2024-1-PL01-KA122-SCH-000206296 

Tytuł: Kreatywny Nauczyciel Przyszłości 

Wartość dofinansowania: 243.516,53 PLN, która obejmuje dofinansowanie w proporcji 82,52% budżet środków europejskich i 17,48% środków budżetu krajowego.̇

Czas trwania projektu: 31.12.2024r. – 27.02.2026r.

 

 

„Kre@tywny Nauczyciel Przyszłości” – podróż, która otworzyła nasze serca i umysły

Są takie chwile w życiu, które zmieniają nas na zawsze. Dla nas takim doświadczeniem był udział w intensywnym, dwutygodniowym kursie językowo-metodycznym w Malmö – doświadczeniu, które na długo pozostanie w naszej pamięci.

Szkolenie koncentrowało się na dwóch głównych obszarach: pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) oraz rozwijaniu kompetencji językowych w codziennej i zawodowej komunikacji. Te dwa cele przenikały się na każdym kroku – zarówno podczas warsztatów oraz zajęć praktycznych, jak i w nieformalnych rozmowach czy pracy projektowej.

Mieliśmy wyjątkową okazję współpracować z nauczycielami z różnych zakątków świata – ze Szwecji, Bułgarii, Kolumbii, Iraku, Kanady czy Danii. Wymiana doświadczeń z osobami wychowanymi w odmiennych systemach edukacyjnych i kulturach umożliwiła nam poznanie innego podejścia do pracy z uczniami o specjalnych potrzebach oraz budowania środowiska szkolnego opartego na otwartości i wsparciu.

Każdego dnia intensywnie wykorzystywaliśmy język angielski – nie tylko podczas zajęć, ale także w codziennym życiu: w hotelu, w kawiarni, na ulicach Malmö. Bariera językowa przestała być przeszkodą – stała się mostem, dzięki któremu mogliśmy poznawać innych ludzi i ich sposób myślenia o edukacji. Uczyliśmy się nie tylko sprawnej komunikacji, ale przede wszystkim uważnego słuchania – zrozumienia tego, co często ukryte między słowami.

Tak naprawdę było to coś znacznie więcej niż szkolenie. To było spotkanie z drugim człowiekiem – z jego historią, kulturą i wizją świata.

Szkolenie nie ograniczało się jedynie do sal wykładowych. Mieliśmy możliwość odwiedzenia szwedzkich szkół i bezpośredniego obserwowania pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych w ich naturalnym środowisku. Szczególną uwagę zwracaliśmy na sposób organizacji przestrzeni edukacyjnej – dostosowanie pomieszczeń, wyposażenie klas, tworzenie stref wyciszenia oraz indywidualne podejście do potrzeb uczniów. Wymiana doświadczeń z nauczycielami pracującymi na co dzień z dziećmi ze SPE pozwoliła nam lepiej zrozumieć, jak ważne jest tworzenie przyjaznego, elastycznego środowiska, wspierającego rozwój każdego ucznia.

Uzupełnieniem programu były także warsztaty ekologiczne oraz wizyta w nowoczesnej spalarni odpadów SYSAV w Malmö, gdzie mieliśmy okazję zobaczyć, jak w praktyce funkcjonują zasady zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności za środowisko – zarówno w edukacji, jak i w codziennym życiu społecznym.

Istotnym elementem naszego pobytu było również poznawanie kultury i historii regionu. Odwiedziliśmy takie miejsca jak urokliwe Lund, nadmorski Helsingborg oraz rezerwat przyrody Kullaberg z malowniczymi klifami nad Morzem Północnym.
Mieliśmy także okazję zwiedzić Kopenhagę – stolicę Danii, zachwycającą architekturą i otwartością mieszkańców. Niezapomnianym przeżyciem był udział w meczu drużyny Malmö FF – emocje na stadionie, wspólny doping i atmosfera pełna pozytywnej energii pozwoliły nam jeszcze mocniej poczuć rytm i ducha szwedzkiego społeczeństwa.

Ten wyjazd przyniósł nam nie tylko nowe umiejętności i wiedzę. Był dla nas ogromną inspiracją – zachętą do jeszcze większej otwartości na różnorodność, indywidualizacji pracy z uczniami oraz odwagi w podejmowaniu wyzwań, jakie niesie nowoczesna edukacja.

Z całego serca dziękujemy firmie EUMobilitySverige za doskonałą organizację i stworzenie przestrzeni, w której mogliśmy rozwijać się nie tylko jako nauczyciele, ale przede wszystkim jako świadomi i otwarci obywatele świata.

 

Marta, Ela, Andrzej

 

Andaluzja – po edukację, inspirację i… słońce!

      Niektórzy marzą o wakacjach pod palmami, inni – o szkole bez dzwonków. My postawiłyśmy na coś pomiędzy. Wzięłyśmy udział w projekcie edukacyjno-kulturalnym “Kreatywny Nauczyciel Przyszłości” , który był finansowany ze środków FERS (Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego) oraz ze środków krajowych z funduszy Ministerstwa Polityki i   Funduszy Regionalnych. Plan na dwa tygodnie pobytu ambitny: kurs dotyczący pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, doskonalenie języka angielskiego i solidna dawka hiszpańskiej kultury. Brzmi jak wyzwanie? Może, ale też jak fantastyczna przygoda – i tak właśnie było!

   Udział w kursie, który poświęcony był  edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi skłonił nas do głębszych przemyśleń na temat wyzwań i możliwości, jakie niesie ze sobą edukacja włączająca. To, co szczególnie zwróciło naszą uwagę, to zaangażowanie tamtejszego systemu edukacyjnego w tworzenie przestrzeni, w której każde dziecko – niezależnie od swoich ograniczeń czy trudności – ma prawo do nauki, rozwoju i uczestnictwa w życiu szkolnym. W Andaluzji funkcjonuje model edukacji oparty na integracji i wsparciu, który stara się łączyć indywidualne podejście do ucznia z otwartością całej społeczności szkolnej. Kluczową rolę odgrywają nauczyciele wspomagający, pedagodzy specjalni oraz psychologowie, którzy współpracują z nauczycielami przedmiotowymi, tworząc spójną sieć wsparcia. Istotne jest również to, że ogromną wagę przykłada się do szkoleń kadry pedagogicznej – bo to od ich wiedzy, empatii i otwartości w dużej mierze zależy sukces edukacyjny tych uczniów. Nie znaczy jednak, że hiszpańscy nauczyciele nie borykają się z trudnościami. Podobnie jak w Polsce problem stanowią braki kadrowe, zbyt liczne klasy , czy ograniczone fundusze. Te problemy wydają się uniwersalne i pokazują, jak ważna jest nieustanna refleksja nad jakością i dostępnością edukacji.

     Zastanawiałyśmy się, jak wiele mogłybyśmy przenieść z doświadczeń hiszpańskich na grunt naszego systemu. Może warto zacząć od prostych pytań: czy w naszych szkołach naprawdę każdy uczeń czuje się widziany i słyszany? Czy dajemy sobie nawzajem wystarczająco dużo przestrzeni na zrozumienie i empatię?

      Kolejnym inspirującym doświadczeniem był kurs języka angielskiego, prowadzony w nowoczesny, pełen pasji sposób. Kurs angielskiego okazał się zupełnie inny niż lekcje, do których przywykliśmy. Zamiast podręcznika – gry, rozmowy, wspólne projekty. Śmiechu było sporo, stresu – prawie wcale. A przy okazji – spora dawka wiedzy i inspiracji do pracy z uczniami (i nie tylko z nimi!). Nauka języka z lektorem, który nie mówił ani słowa po polsku okazała się “strzałem w dziesiątkę”! Zajęcia podniosły nie tylko nasze kompetencje językowe, ale pokazały nam nowe, skuteczne metody szybkiego przyswajania wiedzy i wykorzystania jej później w sposób praktyczny.

      Niezwykle cennym elementem wyjazdu było również poznanie Andaluzji – jej historii, tradycji i kultury .Co tu dużo mówić: zakochałyśmy się w wąskich uliczkach Granady, w widoku gór Sierra Nevada, w pięknie owocujących drzewek pomarańczowych, w dźwiękach flamenco i rytmie życia, który tu jakby trochę zwalnia. Spotkałyśmy mnóstwo serdecznych ludzi, spróbowałyśmy churrosów, których nie da się zapomnieć,  smakowaliśmy lokalnej kuchni i przekonałyśmy się, że kultura to nie tylko muzea, ale też przepiękne murale, cudowne ogrody Alhambry, codzienność, którą się chłonie wszystkimi zmysłami. Kultura Hiszpanii – pełna koloru, dźwięku i otwartości – absolutnie nas zachwyciła.

       Wróciłyśmy z głowami pełnymi pomysłów, sercami pełnymi Andaluzji i walizkami… pełnymi turronu, jamon iberico, pięknych wachlarzy,(bo przecież trzeba coś przewieźć oprócz wspomnień!). To był wyjazd, który dał nam nie tylko nowe spojrzenie na edukację, na język ale także pokazał nam, jak wiele można zdziałać, gdy połączy się naukę i dobrą energią.

 

 K. Drozdowska, E. Granacka, M. Wilczewska

 

Kre@tywny Nauczyciel Przyszłości! – nauczyciele SP 3 w międzynarodowym szkoleniu w Granadzie

W dniach 3–14 marca 2025 roku nauczyciele wychowania fizycznego ze Szkoły Podstawowej nr 3: Halina Poźniakowska, Katarzyna Łebska, Dorota Dunaj-Kozłowska i Krzysztof Bogdański, uczestniczyli w szkoleniu w hiszpańskiej Granadzie. Organizatoremszkolenia była firmaEUROPUENTEw ramach projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+ (Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027).Szkolenie odbywało się pod hasłem „Kre@tywny Nauczyciel Przyszłości!” i miało charakter intensywnych warsztatów, łączących teorię z praktyką. Skupiono się przede wszystkim na pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych (SPE) oraz rozwijaniu umiejętności językowych w codziennej pracy nauczyciela. Każdego dnia uczestnicy brali udział w ćwiczeniach, symulacjach, burzach mózgów, analizach przypadków i pracy w grupach.

Granada okazała się nie tylko pięknym miastem do zwiedzania i podziwiania, ale także doskonałym miejscem do nauki, wymiany doświadczeń i budowania mostów porozumienia między nauczycielami z różnych krajów.

Już pierwszego dnia poruszono zagadnienie różnorodności i stereotypów w szkole. W kolejnych dniach zgłębialiśmy temat samooceny uczniów z SPE, ich potrzeb edukacyjnych i emocjonalnych, mechanizmów oceny oraz sposobów budowania relacji opartych na akceptacji i zrozumieniu. W ramach zajęć poznaliśmy konkretne narzędzia i metody, takie jak dostosowywanie materiałów edukacyjnych, multisensoryczne nauczanie, czy tworzenie indywidualnych planów edukacyjnych (IEP).Wyjątkową wartością kursu był jego językowy aspekt – zajęcia odbywały się w całości w języku angielskim, a prowadził je doświadczony lektor i praktyk Oxford University School. Każdego dnia trenowaliśmy komunikację z uczniami z SPE, ucząc się przydatnych zwrotów i form instruktażowych. Wykorzystywaliśmy język nie tylko w teorii, ale i w praktyce – w czasie rozmów, symulacji, ale także w realnym życiu podczas zakupów na targu i w poszukiwaniu drogi do wyznaczonego obiektu. Obecność nauczycieli z różnych krajów europejskich wzbogaciła szkolenie o aspekt międzykulturowy – wymienialiśmy się doświadczeniami, poznawaliśmy inne systemy edukacyjne i sposoby pracy z uczniami o różnych potrzebach. Taka współpraca sprzyja nie tylko rozwojowi zawodowemu, ale również buduje tolerancję i przełamuje stereotypy.

Pobyt w Granadzie był także niezwykłą okazją do doświadczenia kultury południowej Hiszpanii. Mieszkaliśmy w mieście uznawanym za kolebkę kultury arabskiej – zachwycająca Alhambra okazała się nie tylko symbolem architektury, ale i metaforą różnorodności, jaką spotykamy na co dzień w edukacji. Wizyty w Maladze i Kordobie pozwoliły nam poczuć klimat Andaluzji i zobaczyć, jak harmonijnie mogą przenikać się wpływy arabskie i hiszpańskie. Granada to także stolica Flamenco – tańca wymyślonego w tym mieście przez mieszkańców pochodzenia cygańskiego dzielnicy Sacromonte.

Dzięki udziałowi w projekcie „Kre@tywny Nauczyciel Przyszłości!” zyskaliśmy nie tylko nowe umiejętności, ale też ogromną dawkę inspiracji do dalszej pracy. Kurs zakończył się prezentacjami uczestników – dzieliliśmy się pomysłami na wdrażanie zdobytej wiedzy w codziennej praktyce szkolnej. Opracowane wspólnie materiały dydaktyczne, scenariusze lekcji i plany wsparcia uczniów z SPE będą służyć nam i naszym kolegom jako wartościowe narzędzia pracy.

To doświadczenie umocniło nas w przekonaniu, że prawdziwie nowoczesna szkoła to szkoła dla każdego – niezależnie od możliwości, tempa rozwoju czy indywidualnych potrzeb ucznia. Nauczyciel przyszłości to osoba elastyczna, otwarta na zmiany, pełna empatii – i wyposażona w konkretne narzędzia do działania.

 

 "Kre@tywny Nauczyciel Przyszłości" – Projekt- Wiedza- Działanie.

               31 grudnia 2024 roku w naszej szkole rozpoczęła  się realizacja projektu "Kret@ywny Nauczyciel Przyszłości" – którego głównym celem jest doskonalenie kompetencji  kadry pedagogicznej. Projekt będzie realizowany do 27.02.2026 roku.

   Projekt realizowany jest  w ramach:

 Programu Fundusze Europejskie dla RozwojuSpołecznego ( FERS) i koncentruje się na  podnoszeniu kwalifikacji  nauczycieli w zakresie  pracy z uczniami  ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi (SPE) oraz  rozwijaniu praktycznych  umiejętności językowych.

 Całkowita wartość projektu wynosi 243 516,53PLN,z czego:

 82,52% 9 200 949,84 PLN)pochodzi z budżetu środków europejskich, 

17,48% 9 42 566,69 PLN) to środki budżetu krajowego.

       W projekcie bierze udział 17 nauczycieli różnych specjalności.  14 nauczycieli  jedzie zdobywać wiedzę do Hiszpanii ( Grenada) , a 3 do Szwecji ( Malmo).

 Na początku realizacji przedsięwzięcia zespół projektowy, zorganizował szereg spotkania informacyjnych  dla uczestników.  Podczas tych spotkań zapoznano uczestników z celami oraz zakresem projektu. Uczestnicy mieli za zadanie wypełnić ankiety kwalifikacyjne przed mobilnościami.

W ramach przygotowań do mobilności wszyscy uczestnicy wzięli udział w programie kulturowym, którego celem było przybliżenie realiów krajów docelowych - Hiszpanii Szwecji. Program obejmował prezentacje multimedialne, spotkania informacyjne oraz udostępnienie  materiałów dotyczących historii, kultury, zabytków, systemów edukacyjnych oraz życia codziennego w Grenadzie i Malmo.

  Każdy z uczestników otrzymał mini biuletyn informacyjny o  kraju do którego się udaje, co ułatwiło lepsze zrozumienie lokalnego kontekstu i przygotowanie do udziału w międzynarodowych szkoleniach.

 

  

 

Regulamin Rekrutacji i Uczestnictwa w Projekcie

Kreatywny Nauczyciel Przyszłości (kliknij)

 Wyniki rekrutacji

   W dniu 16.01.2025r. komisja rekrutacyjna powołana Zarządzeniem Dyrektora SP nr 2 nr 20/2024/2025 z dnia 7 stycznia 2025r. dokonała oceny wniosków złożonych przez nauczycieli i nauczycielki w dniach 03-14.01.2025 i zakwalifikowała 17 nauczycieli / nauczycielek do projektu „Kreatywny Nauczyciel Przyszłości” o numerze 2024-1-PL01-KA122-SCH-000206296 realizowanego w ramach projektu Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, w Programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 realizowanego na zasadach Programu Erasmus+. 2 nauczycieli pozostaje na liście rezerwowej.

  Protokół z posiedzenia komisji dostępny jest w Biurze Projektowym.