Nie sposób wyobrazić sobie życia w zjednoczonej Europie bez umiejętności posługiwania się choćby jednym z języków obowiązujących w państwach należących do Unii Europejskiej.
Znajomość języków obcych umożliwia nawiązywanie kontaktów z przedstawicielami innych kultur, uczy tolerancji wobec nich i lepszego ich zrozumienia. Umiejętność porozumiewania się w języku obcym potrzebna jest również w zdobywaniu informacji o otaczającej nas rzeczywistości oraz umożliwia odnalezienie się w realiach współczesnego świata. W celu ułatwienia opanowania języka obcego w sposób umożliwiający swobodną komunikację, należałoby rozpocząć systematyczną naukę jak najwcześniej, aby uczeń wraz z poznawaniem własnej kultury mógł kształtować wrażliwość na inną. I tak też zrobiliśmy w naszej szkole w Zespole Szkół Samorządowych w Augustowie, już od roku nasze pociech uczęszczają na drugi język obcy- JĘZYK NIEMIECKI! Mimo iż są dopiero w II klasie Szkoły Podstawowej postanowiły spróbować. Klasa ta nie jest wam obca, gdyż wspólnie z wychowawcą przeprowadzają coroczną akcję bożonarodzeniową w naszym kochanym mieście pt.„ Z Sercem na Dłoni”- mamy nadzieję, że nas pamiętacie ”Małe Mikołajki..”
Minął już rok od momentu kiedy wprowadziliśmy do naszej klasy drugi język obcy- język niemiecki. Został on wprowadzony na prośbę nauczyciela prowadzącego tą klasę jako dodatkowe zajęcia, na które dzieciaczki z klasy IIa sportowej mogły uczęszczać bądź też nie. Już w pierwszej klasie obiecałam dzieciaczkom, że będę ich uczyć języka niemieckiego. Pomysł ten przyjął się z wielkim entuzjazmem dzieci jak też rodziców. Na zajęcia uczęszcza prawie cała klasa. Uczeń kończący pierwszą klasę stopniowo buduje swoją świadomość językową w zakresie języka obcego i ojczystego, zaś w drugiej i trzeciej klasie wie, że ludzie posługują się różnymi językami, że chcąc się z nimi porozumieć trzeba nauczyć się ich języka. Stanowi to ważny czynnik motywujący uczniów do nauki języka obcego. Buduje to również podstawę otwartości i tolerancji wobec innych kultur i narodowości.
Nasza klasa ma wiele dodatkowych zajęć są to: dwa razy w tygodniu zajęcia z trenerem, zajęcia na basenie, jedna godzina zajęć z języka niemieckiego i jedna godzina zajęć tanecznych cheerleaders. Wszystkie dzieciaczka są chętne do dodatkowych zajęć a w naszej szkole mogą rozwijać swoje pasje i zainteresowania. Niektórzy może pomyślą, że to za dużo, jednak pamiętajmy, że to my wzbudzamy w naszych pociechach pasję, chęć tworzenia. Dzięki tym zajęciom otwieramy dla nich drzwi do przyszłości. Uczniowie nasi wiedzą, że ruch to zdrowie a nauka to przyszłość. Jednak klasa sportowa to nie tylko ruch ale ukazanie iż dodatkowe zajęcia przykładowo z języka obcego sprawiają im wielką frajdę. Należy zawsze wykorzystać moment kiedy nasze pociechy pragną szerzej poznawać świat, a nie żyć w świecie smutku i nudy. Dlatego też stworzyliśmy rok temu zespół taneczny cheerleaders- „Iskrzące Kociaki”. Był to początek wprowadzania zmian w naszej klasie, chciałam zobaczyć czy moje maluszki są chętne do udziału w dodatkowych zajęciach, jak również musiałam to skonsultować z ich rodzicami, którzy przecież powierzyli mi swoje maleństwa. Podczas normalnych zajęć ujętych w planie szkoły nie mają oni żadnej taryfy ulgowej, również uczą się języka angielskiego, który im świetnie idzie. Nasze pociechy wiedzą iż, znajomość języków obcych jest wymaganiem na miarę naszych czasów. Jesteśmy bowiem Europejczykami. Standard XXI wieku czyli podstawa znajomości języka niemieckiego oraz techniki komputerowej decyduje o sukcesie człowieka. Głównym celem wprowadzenia języka niemieckiego było wzbudzenie zaciekawienia innymi kulturami europejskimi, wiary we własne możliwości i umiejętności. Znajomość języków obcych we współczesnym świecie jest nieodzownym elementem ogólnego wykształcenia przeciętnego Europejczyka. Dzięki umiejętności komunikowania się w obcym języku jesteśmy w stanie lepiej zrozumieć innych ludzi i ich kulturę. Umiejętność ta zapewnia również lepszy start i bardziej efektywne funkcjonowanie w życiu zawodowym i społecznym. Rozpoczęcie nauki języka obcego w klasach młodszych umożliwia wykorzystanie naturalnych psychicznych i fizycznych predyspozycji dzieci, jak ciekawość, chęć poznania, żądza wiedzy, potrzeba komunikacji, zdolności artykulacyjne i naśladowcze. Uczniowie nie odczuwają lęku przed mówieniem i chętnie podejmują ryzyko. Poprzez stworzenie przyjaznej atmosfery na lekcjach języka niemieckiego mam możliwość wpłynąć na rozwój emocjonalny uczniów. Dostrzeganie indywidualnych osiągnięć każdego dziecka w nauce buduje potrzebę własnej wartości i wiarę w swoje możliwości. Ćwiczenia ruchowe zaspokajają potrzeby modalności kinestetycznej i przyczyniają się do rozwoju fizycznego dziecka. Poprzez naukę piosenek w języku niemieckim i wykorzystanie muzyki na lekcjach nie tylko wspiera to rozwój językowy uczniów, ale także kształtuje wrażliwość dzieci na dźwięki, rytm i melodię. Dzięki hojności sponsorów, których udało mi się pozyskać mogliśmy rok temu zakupić stroje taneczne co bardzo uszczęśliwiło nasze chearlederki, które wyglądają teraz bajecznie. Dzięki współpracy, którą prowadzę z ambasadami niemieckimi i z Goethe Institut nasze pociech mogą korzystać z ciekawych materiałów, jak również otrzymują drobne upominki za swoją ciężką pracę.
Jednym wydaje się, że to ciężka praca jednak oni sądzą, że to frajda. Treści zajęć z języka niemieckiego dobrałam tak aby związane były ze światem dziecka. Zakresy treściowe są więc zgodne z zainteresowaniami dzieci, wspierają ich fantazję, kreatywność i przede wszystkim sprawiają im przyjemność. Dlatego też ważne było wprowadzenie zajęć związanych z tradycjami niemieckimi. Uczniowie sami tworzyli ozdoby: bożonarodzeniowe (Weihnachtskalender) jak też i bukiety wielkanocne (Osterstrauss). Dzieci w wieku wczesnoszkolnym odczuwają naturalną potrzebę komunikacji idącą w parze z naturalną ciekawością oraz łatwością przystosowywania się do nowych sytuacji. Otaczający je świat odbierają jeszcze bez uprzedzeń. Zdumiewają dorosłych zdolnościami artykulacji i imitacji i tempem uczenia się. Wszystkie te cechy z biegiem czasu zmieniają się, a niećwiczone często zanikają. Nauka języka obcego w tym wieku pozwala na utrwalenie wielu umiejętności i jest najefektywniejsza W związku z tym w czasie zajęć wykorzystuję metody, które pozwolą uwzględnić kreatywność, emocje i potrzebę ruchu, a mianowicie:
- metody bezpośrednie – nauczanie języka obcego w kontekście zabawowo-sytuacyjnym, rozwijanie wrażliwości językowej, prezentowanie materiału z zastosowaniem technik poglądowych oraz technik imitacji
- metodę komunikacyjną- powiązanie komunikacji z określoną sytuacją
- metodę naturalną- wykluczenie stresu, obawy przed błędem
- metodę motoryczną –stosowanie poleceń wyłącznie w języku niemieckim jest połączone z gestem, ruchem.
Po roku ciężkiej pracy jesteśmy już przekonani iż „eksperyment” , który wprowadziliśmy udał się. Jestem wdzięczna rodzicom, którzy przychylili się na mój pomysł. Wierzę, że w przyszłości język ten przyda się moim kochanym podopiecznym. Uczniowie podczas zajęć rozgraniczają te dwa języki obce, a fonetyka niemiecka nie sprawia im problemu. Teraz wakacje, jednak po nich dalej zamierzamy uczyć się języka niemieckiego, tańczyć, uprawiać sport i świetnie bawić się nauką.
Podobne zajęć prowadzę również w świetlicy dla oddziału przedszkolnego. Uczniowie ci mieli możliwość poznania wielu słów niemieckich, rymowanek i piosenek odpowiednio dobranych do ich wieku.
Urszula Kuczyńska