Szkoła Podstawowa nr 3 

 im. 1 Pułku Ułanów Krechowieckich w Augustowie

   

Klasy integracyjne

  CZYM JEST KLASA INTEGRACYJNA?

Klasa integracyjna to możliwość wspólnego kształcenia dzieci niepełnosprawnych z dziećmi zdrowymi. Podstawowym założeniem tej klasy jest stworzenie każdemu dziecku optymalnych warunków rozwoju zarówno w sferze procesów poznawczych i intelektualnych, jak również w sferze emocjonalno-społecznej.

Dzieci niepełnosprawne kwalifikowane są do oddziału integracyjnego na podstawie orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznej. Do osób tych zaliczamy przede wszystkim dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, niedowidzące lub niedosłyszące, dzieci z autyzmem lub zespołem Aspergera, dzieci z ADHD oraz niesprawne ruchowo. Z kolei dzieci zdrowe dobierane są na podstawie zgody prawnych opiekunów dziecka.

Klasa integracyjna liczy od 15 do 20 uczniów, w tym 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych. W klasie tej pracuje dwóch nauczycieli: nauczyciel wiodący-nauczyciel przedmiotu oraz nauczyciel wspierający. Program nauczania w klasie integracyjnej jest taki sam, jak w każdej innej, równoległej klasie. Jednakże realizowane przez nauczyciela wiodącego treści są dostosowywane przez nauczyciela wspierającego do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci niepełnosprawnych. A więc w nauczaniu integracyjnym wszyscy uczniowie pracują na lekcji, opierając się na tym samym temacie, ale w stopniu zależnym od własnych możliwości intelektualnych. Ponadto, mimo że dzieci niepełnosprawne są pod opieką nauczyciela wspierającego, nie znaczy to, że nie są pytane i wywoływane do tablicy przez nauczyciela wiodącego. Dzieci zdrowe z kolei zawsze mogą liczyć na pomoc drugiej pani.

Dodatkowo dla każdego dziecka posiadającego orzeczenie poradni psychologiczno – pedagogicznej opracowywany jest w szkole Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET), w którym zawarte są cele, metody i formy wykorzystywane do pracy z dzieckiem niepełnosprawnym. Program ten konstruowany jest przez zespół, w skład którego wchodzą nauczyciele, specjaliści pracujący z dzieckiem. Każdy IPET jest na bieżąco modyfikowany oraz po zakończonym semestrze poddawany ewaluacji, czyli wielospecjalistycznej ocenie poziomu rozwoju ucznia.

W naszej szkole proces nauczania i wychowania uczniów niepełnosprawnych oraz zdrowych wspierają takie formy pracy jak: zajęcia rewalidacyjne, zajęcia metodą Biofeedback i Tomatis, zajęcia z logopedą, zajęcia socjoterapeutyczne, zajęcia integracji sensorycznej, trening umiejętności społecznych oraz terapia pedagogiczna.

Motto przyświecające nauczycielom i specjalistom najlepiej opisuje specyfikę klasy integracyjnej.

„Nigdy nie porównuj dziecka z innym dzieckiem tylko z nim samym z dnia poprzedniego.”

Magdalena Stankiewicz

 

 

Dlaczego warto wybrać klasę integracyjną?
pobierz

JAK ZROZUMIEĆ OPINIĘ  LUB ORZECZENIE PORADNI PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNEJ?
– słowniczek najczęściej pojawiających się pojęć i  terminów
pobierz

   

 


   

 

   







   
sierpień 2019
pwścpsn
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
   

Warto zajrzeć  

 

 

   

Gościmy  

Odwiedza nas 117 gości oraz 0 użytkowników.

   
© ZSS Augustów