Szkoła Podstawowa nr 3 

 im. 1 Pułku Ułanów Krechowieckich w Augustowie

   

Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo

W tym roku nasza szkoła przystąpiła do innowacyjnego projektu edukacyjnego SZKOŁA ODPOWIEDZIALNA CYFROWO, który wspiera szkoły we wdrażaniu nowych technologii i higieny cyfrowej w edukacji. Autorem projektu jest fundacja Dbam o mój zasięg.

Jaka jest idea projektu?

Ideą projektu jest łączenie szkół, dla których zachowanie równowagi między światem cyfrowym i analogowym jest wartością oraz umożliwienie wymiany dobrych praktyk między szkołami i innymi instytucjami. 

Chcemy podnieść świadomość o bezpiecznym i higienicznym korzystaniu z technologii informacyjno-komunikacyjnych, wspierać szkoły w procesie tworzenia szkolnej profilaktyki e-uzależnień, przestrzeni relacji oraz bogatej alternatywy dla świata cyfrowego. W ten sposób chcemy też promować inicjatywy podkreślające ważność relacji osobistych w świecie cyfrowym.  

Zależy nam również na wzbudzaniu wśród uczniów, rodziców i nauczycieli zachowań prospołecznych oraz wspieraniu uczniów w ich rozwoju i przygotowaniu do wyzwań współczesnego świata.

Dołączamy do wspólnoty uczniów, rodziców i nauczycieli, dla których wartością jest kształtowanie równowagi między korzystaniem z nowych technologii i świadomym tworzeniem realnych więzi poza przestrzenią Internetu. Troszcząc się o ów balans wpływamy pozytywnie na dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny całej społeczności szkolnej. 

Jak to osiągnąć? Rozwijając 7 obszarów Szkoły Odpowiedzialnej Cyfrowo. Przedstawiamy je poniżej na stronie w materiale wideo.

https://www.youtube.com/watch?v=8pMi6us5QoA

 7 obszarów Szkoły Odpowiedzialnej Cyfrowo:

  1. Dostęp do aktualnej i rzetelnej wiedzy o nowych technologiach i problemach wynikających z ich nadużywania.
  2. Kreatywne i bezpieczne włączenie technologii informacyjno-komunikacyjnych w proces edukacji.
  3. Podejmowanie działań w zakresie profilaktyki e-uzależnień oraz działań edukacyjnych zmierzających do redukcji szkód wynikających z korzystania z zasobów sieci.
  4. Wspólne wypracowanie i wdrażanie zasad używania zasobów sieci na terenie szkoły.
  5. Tworzenie kultury świadomego bycia poza siecią.
  6. Nauka kompetencji przyszłości.
  7. Realizacja projektów odpowiedzialnych społecznie.

Jakich rezultatów się spodziewamy:

  1. Pozytywny wpływ na samopoczucie psychiczne i fizyczne oraz relacje z innymi uczniów, rodziców i nauczycieli.
  2. Zbudowanie wśród społeczności szkolnej prawdziwego obrazu nowych technologii opartego o rzetelną wiedzę.
  3. W szkole wdrożone są wspólnie wypracowane zasady higieny cyfrowej.
  4. Nowe technologie są regularnie wykorzystywane przez szkołę podczas zajęć z uczniami.
  5. Szkoła profesjonalnie wspiera w rozwiązywaniu problemów e-uzależnień oraz realizuje działania profilaktyczne.
  6. Wyłonienie liderów cyfrowych oraz twórców kreatywnych treści internetowych.
  7. Szkoła kładzie nacisk nie tylko na rozwój kompetencji cyfrowych, ale również kompetencje miękkich.
  8. Szkoła wspiera tworzenie kultury bycia poza siecią – zapewniającej balans alternatywy dla świata cyfrowego.

Na dobry początek przedstawiamy trzy tablice edukacyjne, gdzie znajdziecie informacje, które mogą się Tobie przydać podczas układania z dzieckiem domowego kodeksu odpowiedzialnego używania mediów cyfrowych.

  1. Domowy kodeks - Problemowe używanie smartfonów
  2. Domowy kodeks - Sposoby codziennych rozwiązań
  3. Swobodne zabawy - 30 korzyści dla rozwoju dziecka

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Co sprawia, że uzależniamy się od internetu lub smartfonów?

Dlaczego zaczynam sięgać po smartfon odruchowo?
Jak to się dzieje, że przestaję kontrolować czas w internecie? 

 10 zasad higieny cyfrowej

 Powiadomienia w smartfonie. Dlaczego warto nimi zarządzać?

Dlaczego sen jest tak ważny?

 

 

   
© ZSS Augustów